Na Slovensku aktívne športuje len tretina detí

BRATISLAVA 27. február 2014 - Šport je pre značnú časť detí a mládeže na Slovensku finančne nedostupný. Mnohí rodičia si nemôžu dovoliť platiť trénerov, športoviská či výstroj. V dôsledku toho strácame nielen talenty, ktoré by mohli na olympiádach reálne zápoliť o medaily, ale zároveň vychovávame generáciu, pre ktorú je typický nezdravý životný štýl.

Potvrdil to aj reprezentatívny kvantitatívny prieskum, ktorý si nechala vypracovať spoločnosť Procter & Gamble, jeden zo sponzorov Zimných olympijských hier 2014 v Soči. Cieľom prieskumu, ktorý realizovala výskumná agentúra AKO, bolo zistiť názory Slovákov na financovanie mládežníckeho športu a možnosti jeho podpory cez odvádzanie podielov z predaja výrobkov konkrétnych značiek.
 
Športové kluby majú nedostatok talentov
Osem z desiatich Slovákov si myslí, že podpora mládežníckeho športu je u nás slabá. Vyše 26 percent respondentov je presvedčených, že je „úplne nedostatočná“ a ďalších 57 percent ju považuje za „skôr nedostatočnú“. Prieskum ďalej ukázal, že aktívne športuje len necelá tretina detí, navyše iba 10 percent navštevuje športové kluby, pričom najväčšej popularite sa tešia futbal (28 %), bojové umenia (17 %) a hokej, hokejbal a florbal (15%). Až 40 percent rodičov uviedlo, že ich deti sa aktívne žiadnemu športu nevenujú.
 
V kluboch aktívne športujú najmä deti rodičov, ktorých zamestnanie má prevažne duševný charakter alebo ktorí dosahujú priemerné príjmy. Deti manuálne pracujúcich rodičov síce športujú pravidelne, ale nie v kluboch. Deti, ktoré sa pravidelnému športu vôbec nevenujú, pochádzajú z rodín nezamestnaných, ale paradoxne aj z rodín podnikateľov, čiže z prostredia, ktoré má najnižšie a najvyššie príjmy.
 
Ľudia sa podpore kúpou výrobkov nebránia
Takmer polovica opýtaných (45,2 %) nie je ochotná osobne prispievať na podporu mladých športovcov, naopak, štvrtina respondentov (24,2 %) deklarovala, že už tak v minulosti urobila. Najpreferovanejšími formami podpory sú odvádzanie dvoch percent daní pre mládežnícku športovú organizáciu alebo nadáciu (63 % z tých, čo už nejakým spôsobom prispeli) a finančný dar konkrétnemu športovému oddielu (21 % z tých, čo už nejakým spôsobom prispeli). Až s veľkým odstupom nasledujú ďalšie formy finančnej podpory, ako sú SMS, vecný dar či verejná zbierka.
 
Vyše polovica účastníkov prieskumu (51,4 %) pripustila, že podpora budúcich slovenských olympionikov firmami je pre nich dôvod, aby si kupovali výrobky týchto firiem. Napríklad spoločnosti Procter & Gamble a Coca-Cola venujú jedno percento z predaja svojich výrobkov v obchodnej sieti Tesco v januári a februári olympijským nádejam. Sumu v hodnote najmenej 35 000 eur prerozdelí Nadácia Slovenského olympijského výboru mladým vrcholovým športovcom.
 
Ako ukázal prieskum, pomoc mládežníckemu športu kúpou výrobkov uprednostňujú najčastejšie ľudia, ktorých deti športujú v kluboch. Výrazne menšiu podporu má táto forma v rodinách, kde deti síce športujú, ale mimo klubov. Ide pritom o jednu z najjednoduchších možností, ako môže každý finančne podporiť mladých športovcov bez toho, aby ho to stálo čokoľvek navyše.

XXII. ZIMNÉ OLYMPIJSKÉ HRY SOČI 2014 (7. – 23. februára 2014)

Generálni partneri

    Automobilový partner

    Logistický partner

    Hlavní partneri

      Dodávatelia

        Mediálni partneri

          DIALOG OKNO 1 Zarovnane podla scroll TOP 50px (da sa nastavit v cssku)