Šport a olympizmus
4 min. čítania

Aj pravidelný pohyb môže urobiť so zdravím divy, Thomas Bach opätovne vyzýva vlády zapojiť šport do programu obnovy po COVID-19

Profile picture for user Pasuth
Peter
Pašuth
Foto
TASR/DANO VESELSKÝ

V posledných mesiacoch dostáva na frak u mnohých ľudí fyzická kondícia. Pre protipandemické obmedzenia a nariadenie pracovať z domu veľa ľudí obmedzilo svoje pohybové aktivity. Pre mnohých sa aj z krátkej prechádzky či pešej cesty do obchodu stáva aktivita hodná profesionálneho športovca. Téma nie je ľahostajná ani Medzinárodnému olympijskému výboru a Slovenskému olympijskému a športovému výboru. Prezident MOV vyzýva vlády zahrnúť šport do programov postkoronavírusovej obnovy.

Pandémia choroby COVID-19 ovplyvnila každodenný život komunít po celom svete a na ľuďoch sa podpisuje v psychickej i fyzickej rovine. Uvedomujú si to aj Medzinárodný olympijský výbor (MOV), Organizácia Spojených národov (OSN) či Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) a snažia sa motivovať ľudí, aby aj v dobe lockdownov zostávali fit a v kondícii. Pohyb je totiž dnes oveľa dôležitejší pre psychickú i fyzickú pohodu ako kedykoľvek predtým.

Lekári bijú na poplach

Už viac ako rok sú ľudia na Slovensku i vo svete s prestávkami nútení zostávať doma, obmedzené sú rôzne fyzické aktivity. Do fitnescentier, telocviční či bazénov sa bežný Slovák nedostal už niekoľko mesiacov, len zopár dní trvala sezóna rekreačného zjazdového lyžovania a v poslednej dobe sa aj pobyt v prírode stal pre mnohých pomerne problematický vzhľadom na zákazy cestovať medzi okresmi.

Už vlani bili na poplach lekári i medzinárodné inštitúcie, ktoré mali obavu, že celodenné pobyty v domácnostiach v dôsledku protipandemických opatrení vytvoria väčšie riziká pre vznik vysokého krvného tlaku, ale aj hypertenzie, ischemickej srdcovej choroby, mozgovej mŕtvice, cukrovky i duševných chorôb.

WHO v spolupráci s Medzinárodným olympijským výborom iniciovala vznik dohody o podpore zdravia prostredníctvom športu a fyzických aktivít. Spoločne upozorňujú, že na zdravý životný štýl nie je možné rezignovať ani v čase, keď väčšina svetovej populácie je uzatvorená vo svojich obývačkách. „V súčasnej dobe vidíme, aký je dôležitý šport a pohybové aktivity pre fyzické a duševné zdravie človeka. Šport môže zachrániť tisícky životov,“ vyhlásil prezident MOV Thomas Bach.

Thomas Bach pozval vlády spolupracovať

Pri príležitosti nedávneho Svetového dňa zdravia zopakoval Thomas Bach svoju výzvu vládam, aby zahrnuli šport a fyzickú aktivitu do programov obnovy. Na využívaní športu pri budovaní zdravšej spoločnosti by mali národné inštitúcie podľa nemeckého funkcionára spolupracovať s olympijským hnutím. Pandémia COVID-19 pripravila pre športový svet nové výzvy i príležitosti.

„Olympijské hnutie je pripravené hrať svoju úlohu v spolupráci so všetkými vládami a s ďalšími inštitúciami s cieľom aktivovať našu populáciu, aby bola aktívnejšia a týmto spôsobom prispievala k zdravej spoločnosti pre všetkých,“ uviedol Bach. „Pozývam všetkých zainteresovaných pripojiť sa k olympijskému hnutiu a do programov obnovy po koronakríze spoločne s nami zahrnúť aj šport. Spoločne ukážeme, že môžeme urobiť dobré veci pre zdravšie spoločnosti a šťastnejších ľudí.“

Šport a fyzická aktivita priamo prispievajú k fyzickému a duševnému zdraviu a k boju proti rôznym chorobám, čo dokazujú aj štatistiky WHO týkajúce sa fyzickej aktivity a sedavého správania sa. Dnes však každý štvrtý dospelý a štyria z piatich dospievajúcich nemajú podľa prieskumov dostatok fyzických aktivít.

Odporúčania WHO

Zlepšenie fyzického stavu spoločnosti môže ušetriť podľa WHO miliardy vynaložené na zdravotníctvo. „Nastal čas na nový príbeh, ktorý zdravie nebude chápať ako náklady, ale ako investíciu, ktorá je základom produktívnych, odolných a stabilných ekonomík,“ uviedol generálny riaditeľ WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus.

WHO odporúča počas práce či sedenia krátke troj až päťminútové prestávky, počas ktorých človek urobí fyzický pohyb – či už sa prejde alebo pretiahne. Aj to môže zmierniť svalové napätie, zlepšiť krvný obeh, svalovú aktivitu a tiež zmierniť duševné napätie. Každý týždeň by mal človek venovať aspoň 150 minút stredne intenzívnej fyzickej aktivity, prípadne 75 minút intenzívnej aktivite. Fyzickému i psychickému zdraviu prospeje aj úplne obyčajná prechádzka. Na čerstvom vzduchu je možné cvičiť, behať, ale aj sa len svižne prejsť. Ak si človek z toho vytvorí každodennú rutinu, s jeho zdravím to môže urobiť divy.

Exkluzívny partner
Generálni partneri
Hlavní partneri
Partneri