Šport a olympizmus
8 min. čítania

Olympijské hry na voľne dostupných televíznych kanáloch majú aj pridanú hodnotu

Profile picture for user Pasuth
Peter
Pašuth
Zástupcovia televízii počas SPORT (R)EVOLUTION.
Foto
SOŠV

Základný športový obsah, ktorý slúži k rozvoju pohybovej kultúry, motivuje talenty a mladých ľudí športovať by mal byť aj v budúcnosti na neplatených televíznych kanáloch. Komerčne zamerané športové projekty zasa majú zasa miesto na platených kanáloch a nemôžu saturovať vo verejnoprávnych televíziách.

Zhodli sa na tom počas diskusie na online konferencii SPORT (R)EVOLUTION tímlíder pre športové prenosy a športový komentátor RTVS Pavol Gašpar, riaditeľ JOJ Šport Roman Neuschl a výkonný riaditeľ ČT Sport Jiří Ponikelský.

Slovenský športový trh čaká v najbližšom čase obdobie zmien. RTVS zatiaľ nespustila avizovaný športový kanál, skupina JOJ Group už viackrát potvrdila, že počas jesene chce spustiť JOJ Šport. Na trhu s televíznymi právami pokračuje boj, vysielatelia si chcú uchmatnúť čo najatraktívnejšie časti športového koláča.

ZOH na slovenskom i českom trhu sledovanejšie ako OH

Hry olympiády a zimné olympijské hry zatiaľ zostávajú na obrazovkách RTVS i ČT Šport, aj keď sú už len držiteľmi sublicencie. Hlavnú licenciu pre Slovensko a Českú republiky drží spoločnosť Discovery, ktorá prevádzkuje kanály Eurosport.

„Mnohé športové práva nakupujeme v rámci Európskej vysielacej únie EBU. Veľmi v Českej televízii nechápeme, že Medzinárodný olympijský výbor predal práva súkromnej spoločnosti a stratil dosah na tradičných vysielateľov. Prezentácia olympijských hier na verejnoprávnych kanáloch má inú silu, je v nej aj podtext edukácie pre mládež. V Českej televízii spolupracujeme s Českým olympijským výborom, tvoríme veľa projektov a produktov, aby sme dokázali, že olympijské hry patria do nášho vysielania,“ vysvetľoval Jiří Ponikelský.

V rovnakom nastavení pracuje aj RTVS. Špecifikom slovenského a českého trhu je, že sledovanejšie sú zimné olympijské hry. V oboch krajinách je totiž dominantný pri sledovanosti hokej. „Len veľmi ťažko sa porovnávajú posledné olympiády. Pre nás neboli časové pásma, v ktorých sa konali, veľmi priateľské. Na druhej strane, tie časové posuny oproti Slovensku aj pomohli. Finále vodného slalomu v Riu de Janeiro malo 200-tisícovú sledovanosť. Všeobecne, šport, v ktorom sú očakávania fanúšikov v dobrý výsledok, má veľmi dobrú sledovanosť,“ hovoril Pavol Gašpar.

Režim odloženého štartu

Domáci šport a prezentácia slovenských reprezentácií by mali byť aj základom vysielania pripravovaného športového kanála RTVS. Jeho štart už viackrát odložili a presný termín stále nie je známy.

„Sme v režime odloženého štartu. Programovo a technicky sme pripravení. Čakáme však na to najdôležitejšie – istotu dlhodobého financovania,“ priznal Pavol Gašpar.

Tradičnou súčasťou vysielania RTVS sú vrcholné svetové podujatia i vrcholový domáci šport. Z obrazoviek verejnoprávneho vysielateľa sa postupne vytratili či čoskoro vytratia futbalová Liga majstrov či hokejové majstrovstvá sveta, teda dva divácky úspešné projekty. Okrem podujatí v Rakúsku už nebude vysielať ani preteky Svetového pohára v alpskom lyžovaní.

Pavol Gašpar
Foto
SOŠV

„Ani doteraz sme nemali práva na všetok obsah. Vstup ďalších hráčov znamená rozvrstvenie prémiového obsahu. Nemáme strach z toho, že by sme nemali čo vysielať. Je to súčasť televízneho života. Uvidíme, ako konkurencia uchopí projekty, ktorých sme boli doteraz súčasťou,“ tvrdil Pavol Gašpar.

Skupina JOJ Group nedávno získala aj práva na Slovenskú hokejovú ligu. Aj v RTVS zvažovali, či ju nezaradia do svojho vysielania. „Sme však primárne exkluzívnym vysielateľom Tipos extraligy a jej play-off je nevypočítateľné. Vysielame ho každý deň. Neviete presne, ako sa skončí. Potom je náročné plánovať aj ďalšie projekty,“ priznal známy slovenský športový komentátor.

Dlhodobo sa ukazuje, že športový kanál je pre RTVS nevyhnutný. Šport totiž na Dvojke a niekedy aj na Jednotke rozbíja programovú štruktúru. „Niekedy aj ľutujem kolegov z programového oddelenia Dvojky, ktorú v niektoré dni obsadíme aj na dvanásť hodín.“ V prípade, že nový kanál vznikne, mal by byť voľne dostupný bez nároku na dodatočné platby.

RTVS sa bude naďalej snažiť sledovať predovšetkým slovenskú stopu vo svetovom športe. Nebude sa však podľa Pavla Gašpara brániť ani novým športom, ak to okienka v programovej štruktúre umožnia. „Nerezignovali sme na snahu získať čo najatraktívnejší obsah. Budeme sa oň ďalej pokúšať. Otvára sa možnosť na podporu a vysielanie širšieho portfólia športov,“ doplnil Pavol Gašpar.

Ani Bentley si nedovolí každý

V podobnom nastavení ako RTVS pracuje aj Česká televízia. Českú stopu v športe sleduje prostredníctvom vlastného kanála ČT Sport, ktorý oslavuje tento rok 15. narodeniny. Program sa hrdí hlavne hokejovým produktom. Prenosy zo zápasov patria na ňom medzi najsledovanejšie. Česká televízia zatiaľ drží práva na tamojšiu extraligu, duely českej reprezentácie i na majstrovstvá sveta.

„Musím priznať, že majstrovstvá sveta v hokeji sú z nášho pohľadu najférovejší produkt. Platia na nich minimálne obmedzenia sponzoringových povinností. Je to úplne iné ako pri futbale, kde pravidlá určujú FIFA a UEFA,“ hovoril Jiři Ponikelský.

Jiří Ponikelský.
Foto
SOŠV

Veľký divácky záujem je však aj o vysielanie z pretekov v biatlone. Stúpol aj o záujem o preteky s účasťou Ester Ledeckej. „Väčšinu práv nakupujeme v rámci skupiny EBU. Ak sa dajú všetky európske verejnoprávne televízie dokopy, potom môžeme získať aj práva na podujatia v atletike, biatlone či iných športoch,“ priznáva výkonný riaditeľ ČT Sport, ktorému je jasné, že šport nemôže byť v televíziách len zdarma: „Niektoré projekty nemôže saturovať verejnoprávna televízia.“

Podľa Ponikelského je ČT Sport už pätnásť rokov jedným zo základných pilierov českého športu. Práva na Ligu majstrov z pôvodných vysielateľov držala Česká televízia najdlhšie, aj ju však dostihla krutá realita. Postupne sa najatraktívnejší obsah presúval k súkromným vysielateľom, ktorí majú k dispozícii viac financií.

„Človeku sa môže páčiť Bentley, ale nemôže si ho kúpiť. V podobnej situácii sme aj my na českom území. Vypláca sa nám koncept, v rámci ktorého sledujeme českú stopu. Divák to akceptuje. Zmizol nám síce z programu atraktívny futbal, ale podarilo sa nám ho nahradiť a nepadáme v sledovanosti,“ pochválil sa Ponikelský.

MS v hokeji budú len zlatý klinec

JOJ má zatiaľ skúsenosť predovšetkým s internetovými športovými prenosmi. Divákom ich prostredníctvom platformy HusteTV sprostredkovali desiatky z rôznych domácich športov. Na tomto základe rastie aj koncept televízneho kanála JOJ Šport. Primárne sa chce venovať slovenskému športu a slovenským športovcom pôsobiacim doma i v zahraničí. Nechce obísť ani mládežníckych športovcov. Nedávno JOJ Šport získal práva na Slovenskú hokejovú ligu i zápasy reprezentácie do 18 rokov, mladíkov chce predstaviť aj v inej polohe ako len na ľade. Zároveň má stanica za sebou nákup práv na súťaže vo futbale, hokeji, zjazdovom lyžovaní, atletike, snoubordingu, tenise, basketbale, volejbale, hádzanej či florbale. Do týždňa plánuje priniesť približne dvadsať živých prenosov. Na Joj Šport budú aj prenosy z väčšiny pretekov Petry Vlhovej.

Roman Neuschl (prvý sprava) v debate s kolegami z iných televízií.
Foto
SOŠV

„Vychádzame z ponuky, ktorú sme produkovali v rámci HusteTV. Máme presne vypočítané, aké sú náklady na výrobu športového prenosu a vieme, koľko ľudí nás v rámci jednotlivých segmentov sleduje. Do programovej štruktúry dávame tie športy a zápasy, ktoré sú zaujímavé pre diváka. Na šport sa pozeráme dlhodobo, koncepčne a strategicky,“ hovoril Roman Neuschl.

JOJ Šport je komerčný vysielateľ. Aj preto pred spustením vysielania musí mať dobrý biznis plán. Na Kolibe majú spočítané náklady i plánované zisky. V budúcnosti budú ťahákom kanála majstrovstvá sveta v hokeji.

„Do hokeja sme však vstúpili s cieľom pomôcť mladým talentom dostať sa do dobrého tímu. Chceme byť v hokeji prítomní vo všetkých sférach, byť v ňom celoročne. Chceme dať manažérom možnosť lepšie predať klub, viac komunikovať, aby ich produkt bol ešte viac posilnený. Majstrovstvá sveta budú len ten zlatý klinec,“ tvrdil Roman Neuschl.

Buďte pripravení zažiariť
Exkluzívny partner
Generálni partneri
Hlavní partneri
Partneri