Šport a olympizmus
5 min. čítania

Peter Sagan i Petra Vlhová vyzývajú vodičov na ohľaduplnosť voči cyklistom, dôležitý je odstup 1,5 metra

Foto
TASR/KR PZ TRENČÍN

Úmrtie deaflympijského víťaza v cyklistike a medailistu z majstrovstiev Slovenska Adrián Babiča, ktorý tragicky zahynul po kolízii s autom počas tréningu pri Lemešanoch, opäť otvorila debaty a polemiky o bezpečnosti cyklistov na cestách. „Na slovenských cestách to nie je veľmi bezpečné,“ zhodujú sa vyznávači športu na dvoch kolesách.

Cyklochodníky či vyhradené cyklopruhy nie sú na Slovensku všade, cyklisti sa nevyhnú tomu, aby sa stali účastníkmi cestnej premávky. Aj keď celkový počet dopravných nehôd na slovenských cestách klesá, štatistiky hovoria o tom, že medziročne rastie počet úmrtí cyklistov. Dôvodom je zvýšený pohyb cyklistov na cestách (odhaduje sa, že po nástupe koronavírusu sa počet cyklistov v uliciach miest zdvojnásobil), ale predovšetkým nedostatočná ochrana najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky. Vodiči často zabúdajú, že cyklistov chráni iba prilba, kým ich celá konštrukcia automobilu.

Za rok 2020 policajné štatistiky evidujú dvadsať smrteľných nehôd cyklistov. Tí tvoria 6 % z celkových úmrtí pri dopravných nehodách. Dlhodobo je najvyšší počet nehôd cyklistov v Trnavskom, Nitrianskom a Trenčianskom kraji.

Kolízie zažívajú profesionálni i rekreační cyklisti či Petra Vlhová

Petra Vlhová počas tréningov jazdí aj na bicykli.
Petra Vlhová má počas cyklistických tréningov aj nepríjemné skúsenosti s vodičmi.
Foto
Instagram Petry Vlhovej

Zrážky cyklistov s automobilmi neobchádzajú ani profesionálov, médiá z celého sveta prinášajú správy o nehodách. Počas januárového sústredenia v Taliansku nedalo auto prednosť skupine siedmich jazdcov tímu Bora-Hansgrohe, niektorých následne museli previezť do nemocnice.

V januári 2018 zasa zrazilo na sústredení v JAR auto aj bývalého víťaza Okolo Slovenska Petra Vakoča, necelý rok predtým v apríli 2017 vyhasol po nehode s nákladným autom pri Filottrane život Taliana Michela Scarponiho.

Nepríjemné skúsenosti pri jazde na bicykli na ceste mala aj víťazka Svetového pohára Petra Vlhová. V príbehu na sociálnej sieti Instagram vyjadrila sústrasť rodine Adriána Babiča a pridala aj tieto slová: „Netuším vôbec, čo sa stalo, ale sama jazdím na bicykli a niektorí vodiči jazdia ako idioti. Chcela by som vás poprosiť, jazdite tak, že beriete ohľad aj na cyklistov, ktorí buď trénujú alebo jazdia len tak pre radosť.“

Dôležité sú ohľaduplnosť i pozornosť

Na zlepšenie situácie je dôležitá ohľaduplnosť vodičov, ale aj maximálna pozornosť samotných cyklistov. Ako najväčší problém súčasnosti sa javí nedostatočný odstup medzi cyklistom a predbiehajúcim autom. V Nemecku, Francúzsku, Luxembursku, Belgicku či Portugalsku je stanovená pri predbiehaní vzdialenosť medzi autom a cyklistom 1,5 metra, v Španielsku dokonca dva metre. Na Slovensku je vzdialenosť len vo forme odporúčania a podobne ako v Rakúsku či v Česku nie je zákonom predpísaná.

Vzdialenosť minimálne 1,5 metra vychádza z posudkov súdnych znalcov. Žiaden cyklista totiž nejazdí úplne rovno, ale kolesá idú vo vlnovke. Tlaková vlna z obiehajúceho automobilu jazdca ešte viac rozhodí. A ak je na ceste menej skúsený cyklista či dieťa, môže to byť až 1,5 metra.

Cyklisti preto v celom svete organizujú viaceré kampane, v ktorých propagujú číslo 1,5. Chcú nimi dosiahnuť zákonné zavedenie povinnosti predbiehania vo vzdialenosti 1,5 metra a zároveň aj pripomínať vodičom, aby brali ohľad na ľudí na bicykloch. Kampaň Ukáž rešpekt viedli v Česku Roman KreuzigerPetrom Saganom Pavlom Haberom, v Taliansku zasa známy šprintér a klasikár Matteo Trentin zdieľal vo všetkých príspevkoch na sociálnych sieťach číslo 1,5.

Na úmrtie Adriána Babiča zareagovala aj europoslankyňa Lucia Ďuriš Nicholsonová, ktorá spolu s priateľmi, cyklistami sa rozhodla spustiť petíciu za okamžitú zmenu cestného zákona, v ktorom by malo byť zadefinované bezpečné obiehanie ľudí na bicykloch. „Pamätám si, že v roku 2017 sme s Ďurom Drobom chceli predložiť zmenu cestného zákona, ktorá by stanovila 1,5-metrový odstup od cyklistu pri predbiehaní. Vlastný poslanecký klub nás prinútil novelu stiahnuť. Padali argumenty: kvôli dvom mŕtvym cyklistom si predsa nebudeme proti sebe štvať 2 milióny vodičov!!!! Slovenské cesty sú pre cyklistov nebezpečné. A nie je to šírkou ciest,“ napísala na sociálnej sieti Lucia Ďuriš Nicholsonová.

Sagan žiada rešpekt pre cyklistov a apeluje aj na nich

Peter Sagan volá po zvýšení bezpečnosti cyklistov na cestách
Peter Sagan vyzýva na vzájomný rešpekt medzi vodičmi a cyklistami na cestách.
Foto
TASR/AP

Peter Sagan hovorí o vzájomnom rešpekte všetkých účastníkov cestnej premávky. Aj cyklisti by sa na cestách mali správať zodpovedne. „Nepovedal by som, že vodiči sú dnes viac bezohľadnejší ako kedysi. Problém je, že v súčasnosti jazdí po cestách oveľa viac áut ako pred tridsiatimi rokmi. Narastá aj počet ľudí, ktorí sa rekreačne venujú cyklistike. Zvýšený počet účastníkov premávky sa delí o cesty, ktoré sa dlhé roky nerozširovali. Musíme vychovávať nielen vodičov, ale aj cyklistov. Šoféri si musia uvedomiť, že cesty sú určené pre každého, nielen pre autá. Musia rešpektovať cyklistov, pretože tí sú viac zraniteľní. Ale rovnako tak aj cyklisti musia dodržiavať dopravné predpisy, zvlášť vo veľkých mestách,“ povedal pred časom v rozhovore pre iDnes.cz počas kampane Ukáž rešpekt Peter Sagan.

Aj trojnásobný majster sveta si uvedomuje, že je potrebné ešte veľa osvety, aby sa situácia na Slovensku zlepšila. Za príklad dáva Holandsko a Dánsko, kde cyklista hrá významnú úlohu a cyklotrasy nechýbajú už pri urbanistickom plánovaní miest a obcí. „Odporúčam to, čo funguje v oboch týchto krajinách – budovať hlavne v mestách čo najviac samostatných cyklistických pruhov a fyzicky tak oddeliť bicykle od automobilov.“

Cyklisti musia pri svojich cestách myslieť aj na to, aby ich bolo vidieť. Mali by nosiť oblečenie s reflexnými prvkami, za zníženej viditeľnosti aj zadné červené blikacie svetlo. Dôležité je aj nosenie prilieb.

Podujatia a športovci
paris

Do olympijských hier v Paríži zostáva

Exkluzívny partner
Generálni partneri
Hlavní partneri
Partneri MOV