Šport a olympizmus
6 min. čítania

Prečo športovci pracujú so sociálnymi sieťami? Odpovedajú Cibulková, Tóth či Vittek

Foto
TASR

Sociálne siete sú v dnešnej dobe pre väčšinu ľudí bežnou záležitosťou. Facebook, Twitter, YouTube či Instagram patria medzi najznámejšie z nich. Po celom svete majú tieto sociálne siete milióny až miliardy užívateľov. Často ich používajú aj známe osobnosti. A športovci nie sú výnimkou. Prečo sú športovci aktívni na sociálnych sieťach? Aké výhody to prináša? Čo vedia ponúknuť svojim fanúšikom? Odpovede vám ponúknu úspešní slovenskí športovci.

Sociálne siete zažívajú v poslednom desaťročí rozmach. „Keď som bol aktívny športovec, tak som sociálnym sieťami nevenoval až takú pozornosť. Ale mám pocit, že bola taká doba. Sociálnych kanálov bolo menej a ja som sa sústredil na svoju kariéru. Teraz už ale viem, že ak by som si Instagram založil v tej dobe, tak dnes mám státisíce „followerov”, pretože som hrával aj v Nemecku, Francúzsku, Turecku a mal som množstvo fanúšikov,“ spomína bývalý futbalový útočník Robert Vittek. Instagram je pre neho jeden z najjednoduchších kanálov. Obávaný kanonier hovorí, že vďaka nemu môže byť v spojení so svojimi príbuznými, kamarátmi, ale, samozrejme, aj s fanúšikmi. 

Bližšie k fanúšikom ako kedykoľvek predtým

V dnešnej dobe môžu byť športovci vďaka sociálnym sieťach k svojim fanúšikom skutočne bližšie. Prezrádzajú im viac o sebe, svojich cieľoch i svojej ceste za úspechmi. Fanúšikovia tak majú jedinečnú príležitosť dozvedieť sa o svojich vzoroch niečo nové a športovcov lepšie spoznať. Mnohí športovci vedia fanúšikom odhaliť aj zákulisie športových podujatí, priblížiť svoj tréningový proces či ukázať im ako trávia svoj voľný čas. „Je to pre mňa jednoduchý spôsob, ako komunikovať so svojimi fanúšikmi a bezprostredne im priniesť môj pohľad zo športového sveta a v obmedzenej miere aj súkromného života. Dokážem regulovať, čo chcem, aby sa dostalo k verejnosti a čo mám potrebu uchovať len pre seba,“ hovorí biatlonistka Ivona Fialková. 

Paulina

Medzi najpopulárnejšie a najrýchlejšie rastúce sociálne siete patrí práve Instagram. Každý mesiac ho používa viac ako 1 miliarda aktívnych používateľov. Hlavnú úlohu na Instagrame hrajú fotografie a videá. Veľkou výhodou tejto sociálnej siete je jej jednoduchosť.  „Pri svojich sústredeniach precestujeme veľa krásnych miest, ktoré by som veľmi rád ukázal svojmu okoliu. Instagram je na to ako stvorený,“ myslí si kajakár Jakub Grigar. „Myslím, že sociálne siete sú veľmi dobrým komunikačným kanálom s fanúšikmi. V dnešnej rýchlej dobe sa väčšine nechce čítať dlhé statusy. Fotka dokáže v sekunde odovzdať to, čo chcete,“ hovorí zlatý medailista z olympijských hier Matej Tóth. Aj on vie, že aktivita na sociálnych sieťach a vytváranie zaujímavého obsahu môže mať aj komerčný potenciál. „Okrem toho, že Instagram je dobrý komunikačný kanál a športovec sa môže stať vzorom pre ostatných, je zaujímavá aj komerčná stránka. Športovec má možnosť ponúknuť kvalitný obsah, má možnosť osloviť široké publikum a to je pre firmy zaujímavé,“ dodáva slovenský reprezentant v chôdzi.

Dôležitá je autenticita

No aj športovci sami vedia, že dôležitým prvkom pri ich príspevkoch na sociálnych sieťach je autenticita. Keď je Instagram robený štýlom, že to za športovca robí manažér alebo nejaký iný človek, tak je to cítiť a je to neosobné,“ vraví Dominika Cibulková. „Nikdy som Instagram nebrala zištne, bolo to iba niečo, čo ma bavilo. Postupne začínali prichádzať reklamné ponuky, ale na mojom Instagrame nie je vidieť veľa reklám. Spolupracujem len so značkami, ktoré používam a verím im. To si fanúšikovia veľmi vážia,“ dodáva bývalá tenistka.

Tury

Sponzorstvo je vhodný spôsob, ako získať financie na rozvoj športového talentu. Firmy si však športovcov a kolektívy všimnú len vtedy, keď budú mať fanúšikov a aktívny profil. V praxi to znamená, že čím je športovec na sociálnej sieti aktívnejší, tým sú jednotliví sponzori ochotnejší a otvorenejší rôznych druhom spoluprác. Okrem kvantity je však dôležitá aj kvalita príspevkov. „Sociálne siete využívam aj na predvádzanie trikov na skejtborde. Vďaka nim a obsahu, ktorý uverejňujem, sa mi podarilo získať aj nových sponzorov či pozvánku na rôzne medzinárodné súťaže,“ vraví skejtbordista Richard Tury. „Pridaná hodnota propagácie na sociálnych sieťach je jednoznačne motivácia fanúšikov k športovaniu – v mojom prípade k jazdeniu na skejtborde. Čím kvalitnejší obsah tvoríme, tým je jednoduchšie získať nových sponzorov aj z iných odvetví, než je šport. Sociálne siete využívam aj na rozširovanie svojich kontaktov,“ dopĺňa Tury.

Športovci potrebujú sponzorov, sponzori potrebujú športovcov

Aj naša úspešná biatlonistka Paulína Fialková vie, že sociálne siete sú v dnešnej dobe takmer nevyhnutnosťou. „Je to jednoduchý princíp – potrebujeme sponzorov, sponzori zas reklamu na sociálnych sieťach. Ja sa snažím zachovať si svoju tvár a svoj rukopis. Vždy myslím na to, že som športovkyňa, a preto ma ľudia sledujú. Tiež na to, že moje slová majú určitú váhu a musím s nimi rozumne narábať. Chcem aby to, čo prinášam ľuďom malo zmysel a úroveň. Nerobím žiadny „teleshopping” a dúfam, že ma k tomu žiadne životné okolnosti neprinútia,“ hovorí staršia zo sesterskej dvojice pretekárok.

Prostredníctvom sociálnych sietí sa teda dajú získať financie, ktoré môžu športovci investovať do ďalších cieľov. Kúpiť si nový športový výstroj, tréningové vybavenie či zabezpečiť prostriedky na pokrytie iných výdavkov spojených so športom. 

Nadácia Slovenského olympijského a športového výboru prichádza už s 5. ročníkom úspešného grantového programu s názvom Ukáž sa! Úlohou mladých športovcov či športových kolektívov vo veku od 13 do 18 rokov bude práca práve so sociálnymi sieťami. Dva týždne budú zapĺňať svoj Instagram kreatívnym obsahom, aby nám ukázali, že to so športom myslia naozaj vážne. Ak sa dostanú medzi 24 finalistov, zasadnú na stoličku režiséra a vymyslia si vlastné súťažné video, ktoré im natočí náš profesionálny video tím. Dohromady sa bude v projekte rozdeľovať až 35-tisíc eur. Prihlásiť sa môžu jednotlivci, ale aj juniorské športové tímy a kolektívy do 21. júna. 

Viac o Ukáž sa!


Missing content item.
Juniorský olympijský tím 2024
2 percent nadacia

Do olympijských hier v Paríži zostáva

Exkluzívny partner
Generálni partneri
Hlavní partneri
Partneri MOV