SOŠV
7 min. čítania

SOŠV vyzýva seniorov k aktívnemu pohybu nielen počas Olympijského dňa

Profile picture for user igorkovac
Igor
Kováč

Dôležitosť aktívneho pohybu pre ľudí v seniorskom veku je všeobecne známa a jeho priaznivé účinky už boli zdokladované mnohými vedeckými štúdiami. Táto veková skupina je vystavovaná fyziologickým a psychickým zmenám, ktoré zásadným spôsobom ovplyvňujú kvalitu ich života.

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) kvalitu života ovplyvňuje celý rad parametrov od telesného a psychického zdravia, cez úroveň nezávislosti, sociálne väzby, až po duchovnú stránku človeka či rôzne aspekty prostredia, ktorým je vystavovaný, a v ktorých sa nachádza.

Pravidelný pohyb je činiteľ, ktorý ku kvalite života nepochybne prispieva. Pre ľudí v seniorskom veku predstavuje obzvlášť dôležitý preventívny prostriedok, ktorý im umožňuje prežívať tzv. aktívne starnutie.

Neoddeliteľnou súčasťou aktívneho starnutia je nepochybne aj udržiavanie vlastnej sebestačnosti a nezávislosti na pomoci druhých. Aktívny pohyb pomáha starším ľuďom zostať aj v ich pokročilom veku stále mobilnými a schopnými sa samostatne postarať o svoje základné životné potreby.

Nezanedbateľný je aj priaznivý vplyv pravidelného pohybu na kognitívne funkcie seniorov. Švédsky psychiater Anders Hansen vo svojej knihe „Dobehni svoj mozog“ poukazuje na celý rad vedeckých štúdií dokazujúcich preukázateľne priaznivé účinky pohybu napríklad pri prevencii demencie. Na zachovanie funkčného mozgu aj v pokročilom veku pritom nie je potrebné vykonávať žiadne náročné cvičenia, ale pozitívny efekt je možné zaznamenať už pri pravidelných prechádzkach.

Tie majú priaznivý vplyv na spomaľovanie procesu starnutia mozgu a odumieranie mozgových buniek. Podľa výskumov sa totiž vývoj mozgu ukončuje v 25. roku života a od tej doby sa jeho objem zmenšuje o 0.5 – 1%. Vďaka pravidelnej pohybovej aktivite sa však v mozgu stimuluje produkcia tzv. neurotrofného mozgového faktora BDNF, ktorý zohráva kľúčovú úlohu pri vzniku nových mozgových buniek a udržiavaní objemu mozgovej hmoty i optimálnych podmienok pre všetky mozgové funkcie.

Slovenský olympijský a športový výbor sa usiluje každoročne prispievať k propagácii pohybu medzi seniormi a pomáhať im tak pri budovaní aktívneho života aj v pokročilom veku. V roku 2019 podpísal memorandum o spolupráci so Sokolskou úniou Slovenska. Jej zástupkyňa pri tejto príležitosti zdôraznila: „Naším spoločným úsilím je upozorniť na to, že pohyb je v živote človeka veľmi dôležitý vo všetkých vekových kategóriách.“ Minulý rok SOŠV materiálne podporil 140 sokoliek z rôznych kútov Slovenska pri nácviku spoločnej skladby, s ktorou vystúpili na XVI. Svetovej gymnaestráde v Dornbirne.

V roku 2013 vznikol pre účely pohybovej motivácie seniorov projekt „Vykročte za zdravím“, ktorý je súčasťou aktivít na oslavu Olympijského dňa. Projekt má celoročný charakter a v súčasnosti má viac ako 600 aktívnych cvičeniek, ktoré cvičia pravidelne počas celého roka v rámci množstva pohybových aktivít.

Na príprave niekoľkých seminárov sa podieľala aj lektorka zdravého životného štýlu a kondičná trénerka Janka Kopačová Jánošíková, ktorá so Slovenským olympijským a športovým výborom spolupracuje aj tento rok. Pri tejto príležitosti sme jej položili aj niekoľko otázok.

Janka, je zrejmé, že aktívny pohyb sa stal vaším životným poslaním. V čom pre vás osobne tkvejú jeho prínosy?

Odmalička som bola rodičmi vedená ku športu a rôznym pohybovým aktivitám. Otec bol vrcholový športovec a tréner karate a mamina zas gymnastka. Hýbať sa bolo pre mňa úplne prirodzené a ostalo mi to dodnes. Vďaka športovaniu som sa zoznámila so zaujímavými ľuďmi, ktorí sa postupom času stali mojimi priateľmi. Pohyb bol, je a bude pre mňa najlepší spôsob relaxu a zábavy. Fyzickou aktivitou sa udržiavam v dobrej kondícii. Vďaka pohybu mám štíhlu postavu. Tým, že telo pravidelne, ale rozumne a aktívne zaťažujem, cítim sa skvelo, som zdravá a plná energie.  V športe človek rieši neustále zlepšovanie, stratégie a učí sa novým pohybovým vzorcom, ktoré som častokrát využila aj v bežnom  živote. Napríklad, nevzdať sa pri prvom páde a neúspechu, ale pokračovať a snažiť sa ďalej. Pracovať na sebe, stále sa zlepšovať, kognitívne myslieť a neriešiť veci bezhlavo.  Ak by som to zhrnula do jednej vety, prínosy aktívneho pohybu majú blahodarné účinky na človeka po fyzickej, psychickej i kognitívnej stránke.

Vo vašej praxi sa venujete rôznym druhom cvičení. Môžete nám ich v stručnosti priblížiť?

Áno, už 12 rokov pôsobím ako kondičná trénerka. Venujem sa individuálnym rehabilitačným cvičeniam ako je Zdravý chrbát, SM SYSTÉM, mckenzie, pilates. Cvičenia sú zamerané hlavne na problémy s chrbticou (hernie stavcov, skoliózy, lordózy, kyfózy, stuhnutý či boľavý chrbát alebo skrátené a ochabnuté svalstvo).

Cvičím aj skupinové posilňovacie, kardio i intervalové tréningy (formovačka, kruhový tréning, TRX, trampolínky, atď.), ktoré sú zamerané na spevnenie postavy, redukciu hmotnosti a zlepšenie kondície.

Pravidelne organizujem pre verejnosť víkendové fit pobyty, ktoré sú zamerané na kondičné tréningy alebo rehabilitačné cvičenia.

Všetky informácie o cvičení môžete nájsť na mojom webe www.fitcvicenia.sk alebo na Facebooku v skupine Fitcvicenia.

Tento rok svet športu výrazne zasiahli obmedzenia súvisiace s šírením ochorenia COVID-19. Ako sa vám osobne darí s týmito obmedzeniami vysporiadať?

Človek je tvor veľmi vynaliezavý, a keď chce a je nútený, nájde si spôsob ako cvičiť. A tak sme začali natáčať online live streamové cvičenia z obývačky pre našich cvičencov. Stačí byť registrovaný na Facebooku a pridať sa do súkromnej skupiny ZDRAVY CHRBAT S JANKOU ONLINE. Cvičíme dvakrát v týždni vždy v utorok a štvrtok od 17:00 do 17:50 a každý druhý piatok od 17:00 do 17:30 sa stretávame pred obrazovkami počítačov a odcvičíme si relaxačné a rehabilitačné cvičenia pekne z pohodlia domova. Tiež sa môžete pridať do skupiny FORMOVACKA S JANKOU ONLINE, kde sú cvičenia zamerané na formovanie postavy. Cvičiť je možné trikrát do týždňa v pondelok, stredu a piatok od 17:00 do 17:50. Výhodou je, že ak cvičenie časovo nestíhate, môžete si ho prehrať kedykoľvek a kdekoľvek (treba mať len internetové pripojenie) a cvičebné lekcie ostávajú v archíve.

So Slovenským olympijským a športovým výborom spolupracujete v rámci projektu „Vykročte za zdravím“, ktorý je súčasťou osláv Olympijského dňa. Projekt sa zameriava na seniorov a budovanie ich aktívneho životného štýlu. Darí sa mu, podľa vás, tento cieľ napĺňať?

Projekt Vykročte za zdravím bol úžasným nápadom, ktorý sa podaril zrealizovať a neustále sa rozrastá o nových členov. Vďaka projektu môže aj staršia generácia viesť plnohodnotný, aktívny život s mnohými benefitmi, ako sú nové priateľstvá medzi členmi, množstvo krásnych zážitkov (napr. z víkendových seminárov), cítiť sa vitálnejšie a zdravšie i možnosť hýbať sa pravidelne. Za mňa môžem len dodať veľké áno a potvrdiť, že sa projektu darí napĺňať jeho cieľ.

Tento rok sa zo všeobecne známych príčin presúva mnoho aktivít do online sveta. Olympijský deň nie je v tomto ohľade výnimkou. SOŠV vás v tejto súvislosti oslovil, aby ste pripravili niekoľko inštruktážnych videí s cvičeniami špeciálne pre seniorov. Tie majú pravdepodobne svoje špecifiká. Na čo ste sa pri ich príprave zamerali?

Inštruktážne videá s cvičeniami sú vhodné pre ľudí, ktorí majú problémy s chrbticou. Zamerala som sa na cviky, ktoré uvoľňujú napäté a stuhnuté svaly, častokrát v okolí krčnej chrbtice. Zároveň videá obsahujú posilňovacie cviky na oblasť okolo hrudnej a driekovej chrbtice, vďaka ktorým sa spevnia ochabnuté svaly. Nakoniec pridávam strečing, ktorý je výborný na relaxáciu a ponaťahovanie svalov s tendenciou skrátenia. Pri cvičení sa obmieňajú rôzne pozície a sú vhodné aj po operácii chrbtice ako doplnkové rehabilitačné cvičenie.

POZRITE SI INŠTRUKTÁŽNE VIDEÁ

Projekt
Olympijský deň
Exkluzívny partner
Generálni partneri
Hlavní partneri
Partneri