SOŠV
Rozhovor
Bratislava
4 mins. čítania

Michal Červený: Športovci musia s médiami komunikovať

Foto
Denník N

Rok 2017 bol pre slovenský šport zaujímavý nielen po stránke úspechov našich športovcov. Na začiatku mája obvinila Medzinárodná asociácia atletických federácií (IAAF) Mateja Tótha z dopingu. Olympijský víťaz a majster sveta v chôdzi mal nezrovnalosti v biologickom pase. Jeho kauza trvala polroka. IAAF Tótha očistila 21. decembra 2017.

Kauzu Mateja Tótha podrobne sledoval a opisoval novinár Michal Červený. Člen Denníka N je spoluautorom autobiografie Mateja Tótha – Odchýlka. V redakcii písali príbehy športovcov v prvej osobe. Mateja oslovili počas MS v Londýne, kde kvôli dopingovej stopke neštartoval.

„Poprosili sme ho, či by niečo nenapísal sám. Bolo to výborné, po menších úpravách to mohlo ísť von. Na prelome novembra a decembra kauzu vrcholila. Vtedy som Maťovi povedal, či to nie je na knihu. Povedal, že ak to dopadne dobre, rád sa podelí s príbehom v knihu,“ priblížil zrod populárnej knihy. 21. decembra mal Michal Červený dôvod na dvojnásobnú radosť – očistili Mateja Tótha a bude kniha.

Pozitívny príklad komunikácie

Na športovej konferencii SPORT (R)EVOLUTION bude Michal Červený hovoriť o boji nášho úspešného atléta s dopingovým obvinením. Tóth počas najťažších mesiacov života ostal nad vecou. „Pre športovcov, politikov a všetkých, ktorí sú v nejakom probléme, je dôležitá absolútna transparentnosť. Novinári chcú niečo napísať, ale ak nemáme informácie, hľadáme inde. Neseriózni novinári si domyslia, pohľadajú senzáciu. Keď Matej nemohol veľa hovoriť, presne to sa dialo, vyšli von nepresné informácie. Na veľkých tlačovkách nás zahltil informáciami, nik sa už nemohol otáčať. Bolo to napísané ako to povedal,“ vysvetlil hlavne športový novinár. Prezradil aj taktiku Mateja Tótha. Pri obhajobe pred panelom IAAF nemohol detektor lží použiť, ale vedel, že sa ho chytí bulvár. „Vedel ako budú médiá reagovať. Bolo to bystré,“ vyzdvihol Tóthove zmýšľanie.

Jeden zo spíkrov športovej konferencie poukazuje na to, že ťažko nájdeme médium, ktoré by nestálo na Tóthovej strane. „Boli také, ktoré boli výlučne na jeho strane, ďalšie sa snažili byť čo najviac neutrálne. Rovnako aj ja, ale neviem na koľko to vyšlo,“ zasmial sa Michal Červený a dodal: „Ak si chce športovec získať všetkých, musí sa rozprávať najviac a najotvorenejšie ako sa dá.“

Päťmiliónové Slovensko

Dnes sú veľkým fenoménom sociálne siete. Môžu aj za zmeny v žurnalistike. Športovci majú svoje profily na Facebooku či Instagrame. Fanúšikovia sú s nimi v dennom kontakte a vedia takmer o všetkom. „Ťažíme z toho aj my, najmä bulvár. Športovec zavesí na svoj profil fotografiu zo súkromia. Dá von to, čo chce. Novinári už nemajú potrebu ďalej hľadať, pretože on sám im dodal materiál. Týmto spôsobom si vedia športovci médiá svojim spôsobom kontrolovať.“

Sociálne siete majú silu aj po marketingovej stránke. Podľa Michala Červeného je samozrejmosťou, že športovec s väčším dosahom bude mať väčšiu zmluvu. „Medzi viacerými príspevkami zo súkromia aj športu bude menej kričať reklama s hodinkami alebo autom. O sociálne siete sa treba starať. Jednému príspevku týždenne, aj to reklamnému, nebudú ľudia veriť,“ myslí si Michal Červený, ktorý v rámci diskusného panelu priblíži prácu športového novinára.

Na otázku, či robia slovenské kluby po marketingovej stránke maximum odpovedal: „Kluby môžu robiť čo chcú, ale stále budú na päťmiliónovom Slovensku. Ak sa chcú dostať na nulu, musia byť v rámci krajiny veľkí hráči. Pokiaľ sa kluby nedostanú do nadnárodných súťaží, možnosť, aby sa dal vstup do športového klubu vnímať ako investícia, je nereálna. Futbalová Žilina sa snažila dostať do plusu. Pokiaľ viem tak sa tomu priblížila. Na tak malom trhu to považujem za výkon storočia.“

Príďte si Michala Červeného vypočuť naživo a spýtajte sa ho otázky o tvorbe autobiografie Mateja Tótha, práci športového novinára alebo o názoroch na šport u nás. Nenechajte si ujsť prvú, športom nabitú, konferenciu SPORT (R)EVOLUTION 2019. Lístky sú dostupné v sieti Predpredaj.sk!

Juniorský olympijský tím 2024
2 percent nadacia

Do olympijských hier v Paríži zostáva

Exkluzívny partner
Generálni partneri
Hlavní partneri
Partneri MOV