Šport a olympizmus
5 mins. čítania

Športovec musí byť viditeľný na sociálnych sieťach, obzvlášť v týchto časoch, zhodli sa na SPORT (R)EVOLUTION odborníci na marketing

Profile picture for user Krsko
Stanislav
Krško
Po vlaňajšom premiérovom ročníku najväčšej športovej konferencie na Slovensku SPORT (R)EVOLUTION zorganizoval Slovenský olympijský a športový výbor (SOŠV) jej druhý ročník v online podobe.
Foto
SOŠV - Andrej Galica

Olympijské hnutie stálo na jar 2020 pred náročnou úlohou. Celosvetová pandémia koronavírusu mala negatívny dopad aj na športové podujatia. Preložené na rok 2021 boli aj olympijské hry v japonskom Tokiu. Plné ruky práce s preložením najväčšieho športového sviatku malo aj marketingové oddelenie SOŠV.

„Z organizačného hľadiska to bolo veľmi náročné, začalo sa veľké rušenie eventov, zmena kampane, dodávateľov aj partnerov, veľa administratívy a predovšetkým vysvetľovanie celej situácie. Stále kladieme dôraz na fakt, že olympijské hry nie sú jedinou aktivitou SOŠV, ktorú ako marketing robíme. Napriek tomu je to najväčšie podujatie a celá naša práca kulminuje až do tohto podujatia,“ povedala na online športovej konferencii SPORT (R)EVOLUTION 2020 Kristína Czuczová, marketingová riaditeľka SOŠV.

Po vlaňajšom premiérovom ročníku najväčšej športovej konferencie na Slovensku SPORT (R)EVOLUTION zorganizoval Slovenský olympijský a športový výbor (SOŠV) jej druhý ročník v online podobe. Dôvodom bola pandémia nového koronavírusu. Napriek tomu bol počet divákov – okolo 650 – prakticky zhodný s vlaňajším ročníkom, na ktorom sa diváci i spíkri zúčastnili osobne. Tentoraz bolo centrom konferencie, ktorá sa uskutočnila 16. septembra 2020, Olympijské tréningové centrum X-bionic sphere v Šamoríne.

Pred začiatkom olympijských hier sa malo vo ôsmich mestách po celom Slovensku konať podujatie pre rodiny s deťmi s názvom „Športuj, Slovensko”, ktoré by vyvrcholilo olympijským festivalom na bratislavských Zlatých pieskoch. Počas olympijských hier v Tokiu mali fanúšikovia na Slovensku zažiť 19 dní športu, kultúry a zábavy a spoločne sledovať dianie v Japonsku. Aj tieto aktivity sa museli presunúť o rok. Napriek všetkým problémom sa marketingové oddelenie SOŠV snažilo na celú situáciu pozrieť z pozitívneho hľadiska. „Prešli sme do online priestoru, rozbehli aj spoluprácu s RTVS, ktorou sme spropagovali športovcov,“ dodáva Czuczová. SOŠV v spolupráci s RTVS vytvorili reláciu Športuj doma, Slovensko. „Fungovalo to tak, že sme športovcov navštevovali doma, vďaka čomu divákom odhalili aj kúsok zo svojho súkromia. Športovci precvičovali cviky a motivovali ľudí, aby sa hýbali.“

Sociálne siete u športovcov by mali byť samozrejmosť

Kristína Czuczová, marketingová riaditeľka SOŠV.
Kristína Czuczová, marketingová riaditeľka SOŠV.
Foto
SOŠV - Andrej Galica

Spolu s majiteľom športovo-marketingovej firmy OBOR, s.r.o. Vladimírom Jančekom sa Czuczová a moderátor Peter „Šarkan“ Novák rozprávali aj o potrebe nových spôsobov komunikácie športovcov smerom k fanúšikom aj k sponzorom. Zhodli sa, že samozrejmosťou by dnes už mala byť komunikácia na sociálnych sieťach. „V prípade sociálnych sietí by malo ísť o zdravý balans. Ak športovec príde za SOŠV a žiada o spoluprácu, musíme vidieť nejakú pridanú hodnotu, ktorú ponúkneme partnerom. Prostredníctvom seminárov sa snažíme vysvetľovať, prečo to robíme a akú pridanú hodnotu tým môžu športovci získať. Cez Instagram vedia športovci priamo získať sponzorov. Je dôležité, aby si športovec našiel svoje miesto, kde sa cíti komfortne, no musí byť viditeľný,“ myslí si Czuczová. Podľa nej by si na sociálne siete mali dávať najviac z toho, čo robia počas svojho bežného dňa. Príprava vrcholového športovca je pre širokú verejnosť veľmi zaujímavá a lákavá.

Dôležité je, aby športovec priniesol zákazníkom značky zážitok a emóciu. Ukázal, ako trénuje a čo robí. Sociálne siete vyzliekli slovenský šport donaha a ukázali, kto je pripravený a kto nie. Športovec má svoj život pod kontrolou, zverejňuje len to, čo chce,“ uzavrel tému Vladimír Janček.

E-šport by sme mali mať pod kontrolou

Janček okrem iného prezentoval aj výsledky prieskumu, na ktorom participoval. Tie sa týkali vzťahov marketingových aktivít a športu. Niektoré dáta, ktoré na konferencii ukázal, môžu byť pre niekoho šokujúce, ba priam alarmujúce.

Z prieskumu vyplynulo, že medzi športy s najväčším potenciálom patrí MMA (zmiešané bojové umenie) a elektronické športy.
Z prieskumu vyplynulo, že medzi športy s najväčším potenciálom patrí MMA (zmiešané bojové umenie) a elektronické športy.
Foto
SOŠV - Andrej Galica

Z prieskumu vyplynulo, že medzi športy s najväčším potenciálom patrí MMA (zmiešané bojové umenie) a elektronické športy. Naopak klesajúcu tendenciu popularity majú loptové športy ako volejbal a hádzaná. „E-športy majú na Slovensku veľký potenciál, hoci väčšina zväzov ich nechce. Je to na veľkú škodu, pretože faktom je, že to tu je. Deti sa elektronické športy hrajú a budú sa hrať ešte viac. Je lepšie mať to pod kontrolou. Dá sa vymyslieť systém, ktorý bude motivovať deti v e-športoch a zároveň ich podporovať smerom k aktívnej činnosť,“ myslí si.

Treba rozmýšľať inak ako doteraz

Aj napriek tomu, že loptové hry v prieskume prepadli, podľa Jančeka tu šanca na pozdvihnutie záujmu stále je. Treba však rozmýšľať inak ako doteraz a snažiť sa ľudí zaujať. „Ľudia majú záujem o volejbal. Európsky šampionát, ktorý sa konal aj v Bratislave, zaznamenal ohromnú účasť aj sledovanosť. S týmito športami by mal marketing viac pracovať. Mali by sa organizovať viaceré športové udalosti európskeho významu. Slovenskí diváci sú nároční, takže je potrebné ich vzdelávať a postupne im obsah dávkovať,“ dodal majiteľ športovo-marketingovej firmy OBOR, s.r.o.

TIPOS SPP
paris

Do olympijských hier v Paríži zostáva

Exkluzívny partner
Generálni partneri
Hlavní partneri
Partneri MOV