Trojnásobný olympijský víťaz a viceprezident ICF Tony Estanguet v Bratislave o vodnom slalome na OH v Riu de Janeiro
BRATISLAVA 23. októbra (sou) – V Sydney 2000, Aténach 2004 aj v Londýne 2012 triumfoval francúzsky vodný slalomár Tony Estanguet v olympijskej súťaži singlkanoistov. Na stupni víťazov s ním vždy stál Slovák Michal Martikán (zlatýmmedailista z OH 1996 v Atlante a z OH 2008 v Pekingu) – jediný pretekár v histórii C1, ktorý dosiahol viac úspechov ako Tony Estanguet.
Zatiaľčo však Michal je ešte stále aktívny pretekár a bojoval aj o účasť na OH 2016 v Riu de Janeiro (v internom súboji podľahol Matejovi Beňušovi), Francúz po OH v Londýne presedlal na funkcionársku dráhu. Tony Estanguet je dnes je člen Medzinárodného olympijského výboru (MOV) za jeho komisiu športovcov, okrem toho je viceprezident Medzinárodnej kanoistickej federácie (ICF) a člen výkonného výboru Svetovej antidopingovej agentúry (WADA).
Počas Estanguetovej nedávnej návštevy v Bratislave, kde sa zúčastnil na Európskom fóre športovcov, sme ho vyspovedali na tému príprav vodnoslalomárskych súťaží na olympijských hrách 2016.
Koľkokrát ste v súvislosti s olympijskými prípravami už boli v Riu de Janeiro?
„Zatiaľ jediný raz, pred dvoma rokmi. Bolo to v čase, keď sme museli riešiť problém, či sa olympijské vodnoslalomárske súťaže uskutočnia priamo v Riu, alebo až viac než tisíc kilometrov ďaleko vo Foz do Iguacú. Vtedy sme sa stretli s viacerými ľuďmi z organizačného výboru, aj so starostom mesta. Podarilo sa nám napokon presadiť, aby sa súťaže vo vodnom slalome predsa len uskutočnili v Riu. To je určite lepšie riešenie tak pre náš šport o pre samotných športovcov, ktorí by inak boli úplne mimo olympijského diania, ako aj pre olympijské dedičstvo v dejisku hier, či pre motivovanie mládeže.“
Bola hrozba presunu olympijských vodnoslalomárskych súťaží do Foz do Iguacú reálna?
„Áno, bola veľmi reálna. Nebolo to len strašenie. Zúčastnil som sa na stretnutí, kde organizátori rozhodli o presune súťaží z Ria. My sme s tým silno nesúhlasili. Našťastie sa nám podarilo miestnych ľudí presvedčiť, že aj presun dejiska do Foz do Iguacú by ich stál veľmi veľa peňazí. Okrem toho aj v tamojšom areáli sú určité problémy s traťou. Takže napokon padlo rozhodnutie, že slalom zostane v Riu.“
Bolo ťažké dosiahnuť to v rokovaniach s Brazílčanmi?
„Pre organizátorov predstavovala olympijská súťaž vo vodnom slalome v Riu naozaj veľkú výzvu, pretože v tom čase nemali žiadny plán ďalšieho využívania objektu po OH. V Medzinárodnej kanoistickej federácii však nemáme v záujem o stavbu areálu, ktorý by nemal poolympijské využitie, čo bol trebárs príklad Hellenikonu v Aténach po OH 2004. Zatiaľ sa však ešte stále naozaj obávame, ako to v Riu dopadne, pretože zázemie vodného slalomu je tam zatiaľ slabé.“
Čo s tým plánujete urobiť?
„Teraz v novembri pôjdem do Ria znovu – na prvý test nového kanála s účasťou špičkových pretekárov. Budem tam s organizátormi diskutovať o špeciálnych projektoch osobitne pre mládež. Pokúsim sa miestnej komunite vysvetliť, že takýto areál môže využívať hocikto, nielen pretekári vo vodnom slalome. Môžu tam jazdiť rafteri, verejnosť, a areál môže byť využívaný dlhodobo – podobne ako v austrálskom Penrithe, kde sa súťažilo na OH 2000. Toto posolstvo sa budeme snažiť komunikovať v Riu v najbližších mesiacoch - až do olympijských hier.“
Organizuje ICF s pomocou národných federácií aj nejakú pomoc pre organizátorov OH v Riu – podobne ako pred OH v Sydney, keď pre finančnú náročnosť výstavba kanála v Penrithe vášmu športu hrozilo vyradenie z programu OH 2000?
„Pokúsime sa byť nápomocní organizátorom odbornými radami, ale nie finančne. Ponúkneme pomoc našich expertov, aby sa všetko realizovalo s redukciou celkových nákladov na prevádzku zariadenia. Nie je to však naša povinnosť.“
Trať pre OH 2016 projektovali v Česku, kde v štúdiových podmienkach postavili jej zmenšený model a testovali prietok vody pri rôznom rozostavení podvodných bariér. Aké máte informácie o olympijskej trati v Riu a čo si o nej myslíte?
„Ešte som ju na vlastné oči nevidel, len projekty a uvedený model. Celkový rozmer športoviska je vzhľadom na iný profil trate, než bol na predošlých olympiádach, o niečo menší a vďaka tomu aj lacnejší. Už sme si zvykli na olympijské trate v tvare písmena U, ale táto trať v mestskej časti Deodoro je vytýčená priamo. To umožňuje ľahšie a lepšie ovládať prietok vody a prispôsobiť ho športovcom. Myslím si, že to bude veľmi pekné športovisko a verím, že slalomárom sa bude areál v Deodore páčiť. V novembri pôjdem do Ria na predolympijskú testovaciu súťaž, takže sa s ním zoznámim na vlastné oči.“
Dá sa táto trať prirovnať k nejakej inej vo svete?
„Každá olympijská trať vodného slalomu je špeciálna a každá dosahuje veľmi vysoký štandard. Tvorcovia projektu sa snažili využiť všetky poznatky z minulosti a naplánovať ju tak, aby zredukovali finančné náklady. Takže dúfam, že bude ešte o niečo lepšia ako londýnska v Lee Valley.“