Šport a olympizmus
5 min. čítania

Ako sa udržať vo forme a vyhnúť sa civilizačným chorobám? Dodržiavajte zásady piatich „S”

Profile picture for user Krsko
Stanislav
Krško
Na sníme moderátor Peter "Šarkan" Novák a Katarína Bergendiová – klinická imuno-alergiologička.
Foto
SOŠV - Andrej Galica

Na online športovej konferencii SPORT (R)EVOLUTION diskutovali o zdravotnom stave populácie a vplyvu športu na zdravie Katarína Bergendiová – klinická imuno-alergiologička, Roman Fano – predseda lekárskej komisie SOŠV a odborník na výživu Milan Sedliak.

Katarína Bergendiová – klinická imuno-alergiologička, Roman Fano – predseda lekárskej komisie SOŠV a odborník na výživu Milan Sedliak.
Foto
SOŠV - Andrej Galica

„V poslednej dobe nás veľmi trápia civilizačné ochorenia, je to vyústenie našej životosprávy,“ zaznelo na úvod konferencie z úst športovej lekárky Kataríny Bergendiovej. Medzi civilizačné choroby patrí obezita, cukrovka, nádorové ochorenia, nervové či psychické poruchy, ochorenia srdcovo-cievneho systému a mnoho ďalších. „Náš organizmus ovláda takzvaný triumvirát. Spolupracuje v ňom neuro-endokrinno-imunitný supersystém. Sú to tri základné systémy, ktoré spolu navzájom súvisia. Akonáhle sa stresujeme alebo máme ochorenie, organizmus vyplavuje určité endokrinologické hormóny, ktoré majú receptory na imunitných bunkách a centrálnom nervovom systéme a spôsobuje to stresovú reakciu,“ hovorí imuno-alergiologička. Následná stresová reakcia má vplyv na oslabovanie imunitného systému. Veľa stresorov je podľa nej veľká záťaž pre ľudský organizmus.

Po vlaňajšom premiérovom ročníku najväčšej športovej konferencie na Slovensku SPORT (R)EVOLUTION zorganizoval Slovenský olympijský a športový výbor (SOŠV) jej druhý ročník v online podobe. Dôvodom bola pandémia nového koronavírusu. Napriek tomu bol počet divákov – okolo 650 – prakticky zhodný s vlaňajším ročníkom, na ktorom sa diváci i spíkri zúčastnili osobne. Tentoraz bolo centrom konferencie, ktorá sa uskutočnila 16. septembra 2020, Olympijské tréningové centrum X-bionic sphere v Šamoríne.

Teória piatich „S”

Príčinou civilizačných ochorení je prostredie, nezdravá strava, nadbytok cukru, obezita, alkohol, nikotín, znečistené životné prostredie či stres. Práve stres je jedným z najdôležitejších faktorov, ktorý nás ovplyvňuje. Bergendiová vyslovila aj to, čo je podľa nej akýmsi druhom liečby, či skôr prevencie pred civilizačnými ochoreniami. Ide o „teóriu piatich S“. „Uznávam teóriu piatich S, ktoré je potrebné dodržiavať. Strava – samozrejme, zdravá a vyvážená, spánok – dostatočne dlhú dobu, športová aktivita, smiech a s ním súvisiaca dobrá nálada a studená voda ako prvok otužovania,“ vysvetlila počas diskusie.

Nezabudla dodať, že stresu sa netreba vyhýbať úplne. Je potrebné naučiť sa zvládať stresové situácie, vybudovať si adaptabilitu na dnešný spôsob života. Aký je jej návod na zvládanie stresu? „Najlepšou adaptáciou na stres je šport. Nesmieme však zabudnúť aj na meditáciu a teda uvedenie sa do pokojného stavu. To je prevencia psychosomatických ochorení.“

Človek by si mal nájsť čas na seba

Pozitívna fyzická aktivita nepochybne posilňuje imunitný systém. Človek by to však nemal preháňať a snažiť sa o primerané množstvo pohybu. „Juniori sa chcú dostať rýchlo na vrchol, chcú sa vyrovnať profesionálnym športovcom,“ upozorňuje lekár Fano.  „Ani nadmerne dlhý tréning, práca, k tomu starostlivosť o deti nie je správny spôsob na budovanie imunitného systému. Človek, ktorý takéto niečo robí dlhodobo, skončí v ambulancii s chronickým únavovým syndrómom,“ varuje Bergendiová. „Človek by si mal nájsť čas na seba. Nič nie je počas dňa tak podstatné ako vy sami a chvíľa pre vás,“ dodáva lekár Fano.

Sme to, čo jeme

Pri diskusii o zdravom životnom štýle sa nedá nespomenúť správna výživa a jej prípadné doplnky. „Platí, že sme to, čo jeme. Treba zachovávať zdravý mikrobióm hrubého čreva. Vieme ho ovplyvniť zdravou stravou. Nedostatočný mikrobióm sa prejavuje rôznymi chorobami a problémami,“ povedala športová lekárka.  Odborníci sa zhodli, že prím by mala v živote človeka hrať zdravá a vyvážená strava. Skeptickí sú aj voči vegetariánstvu a vegánstvu, pokiaľ ide o stravovanie profesionálnych športovcov. „Ja som spolupracoval so športovcami, ktorí boli vegetariáni a málokto vydržal takto fungovať dlhodobi. Často je problém hlavne v rýchlostno-silových športoch a napríklad u futbalistov. Ešte väčší problém majú vegáni, ktorí neprijímajú žiadne živočíšne produkty. Nie je to príliš zlučiteľné s profesionálnym športom, hovorí Sedliak.

Dopĺňať treba hlavne vitamín D

Odborník na výživu Milan Sedliak.
Foto
SOŠV - Andrej Galica

Naša strava by mala byť bohatá na vitamíny. Dostatok každého vitamínu však nie je možné v našich zemepisných šírkach dosiahnuť len stravou. „Dôležitý je príjem dostatočného množstva vitamínu D. Málokto vie, že sa vytvára vďaka cholesterolu, posilňuje imunitu, pozitívne vplýva na kvalitu kostí, vstrebávanie vápnika, pre športovcov je to anabolická živina, ktorá podporuje rast stavov a vie aj zvýšiť testosterón,“ vysvetlil odborník na výživu.

Dopĺňanie vitamínu D je podľa jeho slov otázkou dní. „Deje sa to rýchlo, keď sme cez leto na slnku, kožné bunky cez pečeň vedia zvýšiť hladinu v priebehu dní. Je vhodné vitamín D zvyšovať aj suplementáciou. Potrebné je to v zimných mesiacoch,“ dodáva. Jeho tvrdenie podporil aj výsledkami jeho výskumu na futbalistoch Slovana Bratislava, ktorým suplementácia vitamínu D pomohla dosiahnuť potrebné množstvo hodnôt v tele aj počas zimných mesiacov.

Záver diskusie patril otázkam od sledujúcich divákov. Reč padla aj na raňajky športovcov. Čo by mali jesť podľa výživového poradcu? „Športovci by určite mali ráno pred výkonom niečo zjesť. Ideálny je kúsok chleba s maslom a nízkotučný syr, kašu s orechmi. Aby tam neboli len sacharidy, ale aj tuky a bielkoviny. Netreba moc vymýšľať, ale treba si niečo dať. Ak vajíčko, tak bez žĺtka, to je moc tukové a ťažko sa trávi,“ odpovedal na otázku diváka Milan Sedliak.

Exkluzívny partner
Generálni partneri
Hlavní partneri
Partneri