Šport a olympizmus
4 min. čítania

Za porušenie pravidiel o olympijskej symbolike hrozia pokuty

Lucia Beláková, Peter Pašuth
Veľké olympijské kruhy pred dominantou Paríža - Eiffelovou vežou.
Foto
Paris 2024

V čase olympijských hier sa pravidelne objavujú prípady zneužívania olympijskej symboliky neoprávnenými osobami a spoločnosťami. Ich cieľom je marketingovo sa zviditeľniť a mať benefit z tohto neoprávneného spojenia. Ide o tzv. ambush marketing, ktorý môžeme charakterizovať ako parazitovanie na aktivitách konkurencie a snahu o predstieranie partnerstva. Takéto spojenia však môžu byť v konečnom dôsledku veľmi drahé, keďže sú neoprávnené a pokuty sú vysoké.

Olympijské hnutie a olympijské hry majú svojich oficiálnych partnerov, ktorí vynakladajú nemalé finančné prostriedky na podporu športu, organizácie podujatí či prípravu športovcov. Rôzne spoločnosti a osoby, ktoré nemajú prepojenie s olympijskou rodinou, sa snažia využiť významné podujatia a udalosti vo svoj vlastných prospech. Ambush marketingom však zasahujú výraznou mierou do práv oficiálnych partnerov.

Slovenský olympijský a športový výbor (SOŠV) zastupuje na území Slovenskej republiky Medzinárodný olympijský výbor (MOV) a má výlučné právo používať olympijskú symboliku a udeľovať súhlas na jej používanie inými fyzickými a právnickými osobami. Pre bližšie oboznámenie sa s touto problematikou preto vydal manuál ochrany olympijskej symboliky, ktorý vymedzuje pravidlá pri jej využívaní s účelom predchádzania jej zneužitia.

MANUÁL OCHRANY OLYMPIJSKEJ SYMBOLIKY

Olympijským vlastníctvom sú olympijský symbol, vlajka, motto, hymna, identifikácie (okrem iného aj termíny „olympijské hry“ a „hry olympiády“), olympijské označenia, emblémy, plameň, pochodne a akékoľvek iné hudobné, audio-vizuálne alebo iné tvorivé diela alebo artefakty objednané v spojitosti s olympijskými hrami zo strany MOV, národných olympijských výborov či organizačných výborov olympijských hier. Všetky práva na olympijské vlastníctvo, ako aj práva na jeho využívanie, patria výhradne MOV. V súvislosti s Hrami XXXIII. olympiády sú chránené aj konkrétne označenia Paris 2024, ich emblémy, ale aj maskoty či názvy jednotlivých olympijských tímov.

MOV a SOŠV síce plne podporujú akékoľvek aktivity zamerané na tému propagácie hier olympiády, avšak komerčné konanie s neoprávneným použitím olympijského vlastníctva považujú za neprípustné. Aj podľa Olympijskej charty musia zabrániť vedomému, ako aj nevedomému zneužívaniu olympijskej symboliky, aby nedevalvovali exkluzívne práva oficiálnych olympijských partnerov, ktorí investujú prostriedky na podporu olympijského hnutia a športovcov. Cieľom je chrániť olympijské hry pred nadmernou komercializáciou a neoprávneným zneužívaním jej symbolík, ale zároveň i nutnosť chrániť práva exkluzívnych partnerov, ktorí do organizácie podujatia, účasti športovcov zo všetkých krajín sveta a rozvojových projektov investujú sumy v rádovo desiatkach miliárd eur a bez nich by bolo usporiadanie olympijských hier zložité.

Podľa Zákona o športe, ak olympijskú symboliku používa neoprávnená osoba alebo ak sa používa v rozpore s podmienkami súhlasu, vyzve SOŠV túto osobu na skončenie neoprávneného používania a na náhradu škody.

Aj slovenské spoločnosti často spájajú svoju značku priamo či prostredníctvom náznakov alebo nepriamych odkazov s dôležitým symbolom olympijského hnutia a s významnou celosvetovou udalosťou, na ktorej neparticipujú, čím zasahujú do práv olympijského hnutia, organizátora podujatia, oficiálnych partnerov podujatia či partnerov SOŠV. V neposlednom rade však porušujú Zákon o športe, ktorý za takýto správny delikt, teda používanie olympijskej symboliky v rozpore zo zákonom, umožňuje uložiť pokutu od 300 do 30 000 eur,“ upozorňuje riaditeľ právneho oddelenia SOŠV Patrik Hrbek.

Fyzická osoba môže spáchať priestupok, ak používa olympijskú symboliku v rozpore so zákonom, pričom jej zaň možno uložiť pokutu od 50 eur do 1 000 eur.

Podujatia a športovci

Do olympijských hier v Paríži zostáva

Exkluzívny partner
Generálni partneri
Hlavní partneri
Partneri
kaufland
Partneri MOV
Mediálni partneri
Dodávatelia